Dělat grafiku je brnkačka

Blog - Dělat grafiku je brnkačka      
Dělat grafiku je brnkačka

Opravdu? Občas se mě klienti ptají, jak je to vlastně s cenou za grafické práce, proč je taková či maková, proč tohle trvá tak dlouho a jiné věci jsou hotové rychle. Jsou i tací, kteří mají spoustu mylných představ o tom, co vlastně práce grafika obnáší. Mají pocit, že „se to jen zkopíruje, otočí, orámuje, vybarví, nasází, zvětší, zmenší, vyexportuje do PDF a je to“.

Musíš to mít v sobě

Tak v prvé řadě je nutné disponovat něčím, čemu se říká estetické cítění. Pro grafika velice užitečná vlastnost a já pevně doufám, že naprostá většina z nich ji má. Jistě je možné naučit se spoustu estetických pouček a zákonů (zlatý řez, white space, barevné spektrum, vizuální hierarchii, kontrast, typografii a jiné) a pak s nimi pracovat. Vnitřní vnímání krásy, ladu a symetrie je ale k nezaplacení. Bez něj je tvorba (a nejen vizuální) asi spíš za trest. Ale nezatracujme to - i pragmatický přístup k výrobě vizuálních děl může plodit přijatelné výsledky, které mnozí zákazníci velmi ocení.

Lopata a gumáky

Jsme-li nadáni určitým kreativním talentem, je vhodné vlastnit moderní výrobní prostředky a nástroje - výkonný počítač, kvalitní monitor, tablet s perem, grafické editory a další. Ihned po vykradení banky a zakoupení hardwaru a softwaru se doporučuje naučit se s výše jmenovanými proprietami šermovat. Pokud možno na takové úrovni, aby výsledky byly o něco lepší, než když dáš notebook s fotošopem do ruky třináctiletému puberťákovi.

Hodí se znát i určité procedury, fígle a vychytávky, které člověk sbírá postupně. Jak rychle přesouvat vrstvy mezi soubory, jak dávkově aplikovat efekty, jak neztrácet příliš mnoho času nepodstatnostmi a spousta jiných "jaků".

Doba je rychlá

Žijeme samozřejmě v éře netrpělivosti, spěchu a okamžité dostupnosti. Všechno se mění v takovém tempu, že se jeden bojí i mrkat, aby mu něco důležitého neuniklo. Čili je potřeba se ve volném čase (haha) aktivně zajímat, co se děje kolem. Sledovat, jaké jsou trendy (napodobovat je nebo naopak jít proti nim), co nového kdo vymyslel, jaké technologie se prosazují a které z nich by bylo dobré se naučit či koupit. Prostě neustálá obezřetnost a otevřené všechny vstupy. Kdo mrkne, je ztracen. 

Potřebujeme to včera

Umíš už používat všechna udělátka a leze z toho celkem slušná grafika? Paráda! Klienti se hrnou a je potřeba je obsloužit rychle, kvalitně a s úsměvem. Všichni přirozeně chtějí, aby to bylo hotové co nejdříve. Jenže den má 24 hodin a spánek taky není úplně k zahození.

Může se tedy stát, že ostatní klienti budou trpět nadměrným čekáním na úkor největšího nedočkavce. A to si nezaslouží. Proto mnoho grafiků účtuje příplatek za urgentní vyřízení zakázky. Tím se kompenzuje příkoří způsobené ubohému grafikovi, který - chca vyhovět požadavku na expresní výrobu pro jednoho - protahuje termíny klientům ostatním, což je pochopitelně moc netěší. Tudíž riskuje, že o ně přijde.

Chtěl(a) bych to jen otočit na šířku

Když děláš leták, malé korektury textu jsou v pohodě (pokud jich není třicetosm). I ten odstavec se dá ve většině případů copy-pastnout a „ukáznit“ za celkem krátkou chvíli. Vyměnit obrázek by taky neměl být větší problém (pokud si hlídáš svoje workflow, jak se hezky česky říká). Dokonce se dneska dá snadno a rychle nahradit logo na všech stránkách webu (smart object).

Z pohledu klienta triviální operace (např. změna orientace stránky) jsou však pro grafika mnohem náročnější. Není možné kliknout na tlačítko Landscape/Portrait a rázem je všechno v cajku. Jednak takové kouzelné tlačítko (zatím) neexistuje a druhak: ve většině případů je nutné rozvržení jednotlivých prvků manuálně upravit.

To obnáší mj. změny umístění textových/grafických bloků, velikostí písma, zalomení textů .. prostě revizi celého nového layoutu ve smyslu "jestli to celé funguje". Většinou se zjistí, že text v úzkých sloupcích se blbě rozdělil (vznikají tam díry), že to celé nějak visí nebo padá, že nejdůležitější sdělení už neleží tam, kde by mělo ležet a vůbec že to celé vypadá nějak divně.

Prostě chce to péči, lásku, trpělivost a něžný dotek.

Export-Import s.r.o.

Od klienta běžně dostaneš podklady v různém stavu. Neořezané obrázky, nekvalitní fotky, neexistující texty, vektorovou grafiku v bitmapě a tak různě. Máš v podstatě dvě možnosti, jak se s tím popasovat. Můžeš na něj tlačit, ať ti dodá to, co se sluší. To může trvat dlouho (čím větší firma, tím déle) a někdy se nedočkáš vůbec. Druhá možnost je vygóglit si jejich logo v křivkách, stáhnout si z jejich webu CI (kolikrát ani neví, že to tam mají), najít boží fotky zdarma ve fotobankách a do contentu dočasně narvat lipsum nebo blábot.

Na opačném konci je potřeba znát něco málo o tom, jak fungujou barevné prostory, co to je DPI, co je výseková planžeta, parciální lak, dynamický rozsah, chromatická aberace, bokeh, spad, ligatura, kerning, bootstrap, icon font, gaussian blur a mnoho dalších „sprostých“ slov z mnoha oborů. Typicky je to design, kresba, malba, předtisková příprava (DTP), fotografování, webdesign nebo i copywriting. Nemluvě o online marketingu (SEM), optimalizaci pro vyhledávače (SEO), PPC kampaních, htaccessech a mod rewritech, bezierových křivkách, alpha kanálech ... a dost už toho machrování! :).

Prostě je to tak, že bez toho všeho se sice taky dá vyrábět grafika/weby, ale bude tomu ve výsledku možná  "něco" chybět. 

Jo a abych nezapomněl

Pokud jsem nerozepsal něco, co by tě fakt zajímalo (cokoliv ze života a praxe grafického designera), sem s tím. Rád odpovím na všechny záludné dotazy a možná i na ty, na které není odpověď. Zdar!

Podobné články

Komentáře

  |  Zapoj se do diskuze