Rychlejší práce s velkým PSDčkem

Blog - Rychlejší práce s velkým PSDčkem      

  TIP |  Pokud často pracuješ ve Photoshopu s objemnými soubory, které obsahují stovky vrstev a skupin, pravděpodobně už některé operace nejedou tak plynule, jak bys chtěl. Možná máš fakt hodně RAMky a brutálně silný procák, ale i tak se to táhne pomalu jak zapečený eidam třicítka. Není nic horšího, než když software brzdí práci tím, že přesunutí vrstvy o jeden pixel trvá 2 sekundy (true story!). 

Co radí strejda Google

Sám jsem prošel mnoho diskusí na internetu, které doporučují různá řešení. V drtivé většině nabádají k těmto krokům:

  • Poštelovat nastavení Výkonu (Edit - Preferences - Performance) - dá se tam zvětšit/změnit odkládací prostor (Scratch Disk), vypnout Open GL podporu či změnit velikost vykreslovací dlaždice (Cache Tile Size).
  • Aktualizovat ovladače grafické karty - tady není co řešit, prostě si stáhni a nainstaluj nejnovější driver. Vyhneš se tak případným nechtěným softwarovým konfliktům v systému.
  • Vypnout zobrazování miniatur vrstev na panelu Layers - to se klikne na takovou tu šipečku vpravo nahoře přímo na panelu vrstev (Panel Options - Thumbnail Size - None).
  • Upgradovat mašinu - haha, to je rada nad zlato :)

 

Photoshop Layer Panel Options

Photoshop - nastavení zobrazování miniatur vrstev

 

Bohužel v mém případě se stalo to, že i přes aplikaci všech doporučení a rad se nestalo nic. Tedy že problém přetrvával a moje frustrace rostla. Dokonce jsem i dokoupil RAM (aktuálně mám 12 GB), ale nepomohlo. Zrychlilo se všechno ostatní, ale přesouvání vrstev (Move Tool) zůstalo stejně pomalé, jako před upgradem operační paměti.

Nějak si poradíme

A tak jsem pojal podezření, že bude nutné zapojit fištróna a prostě to vymyslet. Uvědomil jsem si, že když se vrstvy převedou na inteligentní objekt (Smart Object, dále jen SO), Photoshop s nimi pracuje jako s obyčejnou bitmapou. To znamená, že tam nic nepřepočítává, žádné křivky, interpolace, anti-aliasingy ani jiné podobné legrace. Prostě to bere jen jako matici pixelů.

Vrhl jsem se tudíž do experimentování. Vzal jsem svůj 140 MB velký PSD soubor a převedl většinu nadrozměrných skupin vrstev na SO. Díky tomu jsem zároveň razantně snížil počet prvků, se kterými musí Photoshop pracovat (aktualizovat, vykreslovat atp.). Teď mám místo jedné velké skupiny vrstev (která může mít i několik desítek podvrstev a v nich dalších x vrstev) jen jednu bitmapu. Pokud budu chtít tento SO změnit, stačí na něj dvojkliknout, zeditovat a sejvnout. 

Když edituju SO, pracuji vlastně s jiným PSD souborem (nikoliv s mateřským projektem). Ve skutečnosti jde o interní fotošopácký PSB soubor, abych byl přesný. Ten má mnohem menší datovou náročnost a pracuje se s ním svižněji, než kdyby jeho obsah zůstal součástí původního velkého souboru.

Šoupání objekty, vrstvami (i skupinami vrstev) v rámci otevřeného SO je opět svižné, ne-li úplně plynulé. Na úrovni mateřského PSD se situace taky o dost zlepšila a posouvání vrstev je mnohem méně frustrující, než před zásahem. Dělat na velkých projektech je hrozná řehole :).

Pojďme si teď sesumírovat, co jsme získali a o co jsme přišli (vždycky je něco za něco, že).

Shrnutí 

Výhody

  • rychlejší práce s objekty a vrstvami uvnitř SO
  • rychlejší práce s objekty a vrstvami v mateřském projektu
  • menší pocit frustrace
  • méně odumřelých nervových buňek
  • nižší hladina adrenalinu v krvi
  • vyšší produktivita

Nevýhody

  • nelze upravovat jednotlivé prvky přímo, musí se vždy nejprve otevřít SO
  • otevřením SO se ztrácí kontext původního projektu (doporučuji dát si otevřený SO do okna nad mateřský projekt a tím kontext částečně získat zpět)
  • původní PSD soubor nabyde asi o 30 % (jsou v něm navíc uloženy SO, což jsou vlastně bitmapové snímky)

Jde to lépe?

Pokud mám správné informace, tak Adobe Photoshop CC už umí pracovat s tzv. "Linked Smart Objects", což jsou externě provázané inteligentní objekty. Díky nim je možné pracovat s velkým projektem modulárně, tj. rozdělit si jej do menších částí (modulů) a ty vzájemně prolinkovat. V duchu hesla "divide et impera!" chytře rozparceluješ projekt na podmnožiny, svážeš je a už nikdy nebudeš muset řešit nic z toho, co jsem tady popisoval.   

(Ne každý je ale ochoten přistoupit na /diskutabilní/ obchodní model Adobe a platit měsíční poplatky za software formou předplatného, žejo.)

Jestli máš radu či nápad, jak si s tímto problémem poradit v CS5, CS5.5 a CS6, budu rád, když se o něj podělíš s ostatníma v diskuzi.

Podobné články

Komentáře

  |  Zapoj se do diskuze